vikt & träning


Mat & träning är en viktig kombination
Att träna för mycket och äta förlite kan vara livsfarligt. Det är viktigt att man kombinerar både mat och träning rätt. Hellre att äta förmycket än förlite (till er som tränar) och till er som inte tränar eller gör något speciellt om dagarna är det viktigt att hitta en jämn matvana. Men bara för att man inte tränar får man inte strunta i en måltid, det kan också vara livsfarligt.

För er som bara har lite extra mull på kroppen. Spelar det verkligen så stor roll? Det finns ju bara mer att älska. Vem vill ha en svältande tjej som flickvän? Killar vill ofta njuta över en mysig middag med sin flickvän och efteråt äta godis och snacks. De killar jag har pratat med gillar inte tjejer som svälter sig själva. Som sagt, med lite mull på kroppen finns det bara mer att älska.

Skippa snabbmaten och kör på hemmalagat
I skolan räknade vi ut att jag åt 1730 kalorier varje gång jag åt på BurgerKing och det blir mycket ifall man äter det varje dag. Okej, nu är jag en sån som aldrig blir mätt och kan äta hur mycket som helst och ändå har svårt för att gå upp i vikt. Men den turen har inte alla (mitt fett kommer säkert om några år) och då bör man tänka lite extra på vad man äter, ifall man vill hålla sin vikt ofc.

En sak håller jag faktiskt med Anna Anka om och det är om tjocka (överviktiga personer som är livshotande) människor fortsätter att kränga i sig mat trots deras diagnos på överviktigt livshotande. Jag menar, tänk på deras familj, släkt och vänner? Det är egoistiskt, då tänker man bara på sig själv.

Leta upp bra & nyttiga recept på nätet
Gör ett eget matschema. Leta upp nyttiga recept på nätet till ert nya matschema, bestämm att ni t.ex äter hemmalagat sex dagar i veckan och kanske mc donalds en dag i veckan. Det beror på hur läget ser ut i just er familj. Men glöm inte tallriksmodellen. Tränar du mycket så ska du ha 1/3 kött 1/3 grönsaker & 1/2 pasta, potatis och liknande. Tränar du inte mycket så ska du byta plats på grönsaker och kolhyderaterna (pasta, potatis och liknande) då ska du ha 1/3 kolhyderater och 1/2 grönsaker.

Kom på ett eget träningsschema
Går du inte på någon speciell sport så gör ihop ett eget träningsschema. Tänk på att inte överanstränga dig i början. Du kan t.ex börja med att gå ut och gå i rask takt i 30min varje dag, efter en vecka kan du öka på med tio minuter, helt upp till dig själv. När du kommer hem från promenaden kan du göra 10 situps och 10 armhävningar eller precis vad du känner för. Ha som mål "Det är bra att bli svettig" för det är de, ifall man har ätit såklart. Ta en ledig dag och åk iväg och simma några längder. När ni känner att ni har tillräckligt bra kondition så kan ni börja jogga varannan lycktstolpe eller något. Efter fyra veckors träning kommer ni att se resultat.





HÄR kan ni kolla ert BMI


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag tränar på måndagar.

Jätte skönt att röra på sig:)

Kram!

2009-11-11 @ 16:08:02
URL: http://www.metrobloggen.se/brunnetmandaa
Postat av: eiki

saknar dig :((( har försökt ringa 3 ggr men min telefon e cp man hör inget tror inte den har sändning. om du ser detta RING !! (L)

2009-11-11 @ 16:21:14
Postat av: secretstyle

hej! jag har startat en ny blogg som mestadels kommer handla om fashion & modeller, men kommer aldrig bli någon vanlig "modeblogg" skulle vara kul med lite besökare, intresse och feedback!:)

http://secretstyle.blogg.se

2009-11-11 @ 17:17:23
URL: http://secretstyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0